VILKEN YOGA SKA JAG VÄLJA?

 

Little Peace inrymmer en rad olika yogatraditioner. Du kan köpa ett kort och ha tillgång
till klasserna på vårt öppna schema. Eller så går du en kurs. 
Och så har vi några riktigt duktiga terapeuter, allt för att ge dig bästa möjliga stöd. Kanske är några av
begreppen helt nya för dig. Här kommer en förklaring.

ÖPPNA SCHEMAT

Hathayoga

Ha och Tha betyder sol och måne och står för att balansera hetta och kyla, aktivitet och vila, stress och avslappning. Hatha är egentligen grunden för all fysisk yoga. (Yoga asanas) Klassen innehåller klassisk Hatha solhälsning, stående positioner, balans, frammåtfällningar, sittande positioner, bakåtböjningar och rotationer. Positionerna hålls lite längre och du får god tid på dig att fördjupa den med hjälp av andetaget. En bra grund för dig som är ny för yoga. För dig med erfarenhet finns en god möjlighet att fördjupa din praktik. Hatha följer ingen given serie, utan läraren sätter själv ihop en klass för att passa ett tema eller dagsform. Du får muntliga och fysiska assisteringar. Avslutas alltid i Shavasana (avslappning). 

 

Vinyasa 

Rörelserna i Hatha vävs ihop i ett lekfullt och kraftfullt flöde. Vinyasa betyder att röra sig i takt med andetaget. Om man i Hatha håller en position så rör man sig i Vinyasan med ett andetag - en rörelse. Alltid med ett tema ur yogafilosofin och till skön musik. På vinyasa Flow kan du praktisera till allt från Indisk raga, till Beatles, Hip Hop, spoken word eller Vivaldi och läraren sätter själv ihop en sekvens som passar just den klassens tema. Inversioner och balanser förekommer. Du får muntliga och fysiska assisteringar. Avslutas alltid i Shavasana (avslappning) och/ eller med meditation. Slow Vinyasa betyder att klassen är långsammare och att det läggs mer fokus på att synka andning med rörelserna. Strong Vinyasa går snabbare, kan ha inslag av statiska övningar och är mer fysiskt och metalt krävande.

 

Deep Peace – Yinyoga 

En vilande, terapeutisk, yogaform som utgår från att lugna nervsystemet och låta kroppen, eller närmare bestämt bindväven, släppa taget i egen takt. Positionerna utförs ofta sittande eller liggande och hålls i flera minuter. Ett meditativt tillstånd infinner sig ofta. Under ett yinpass återhämtar sig kroppen, nervsystemet och sinnet och du lämnar den fokuserad, vitaliserad och återhämtad. Passar alla. 

Deep Peace – Restorative 

Restorative yoga bygger på återhämtning och återuppbyggnad. Praktiken består av stillhet, tystnad och vila. Med hjälp av vilande yogapostitioner skapar vi förutsättningar för kroppen, nervsystemet och sinnet att varva ner. I restorativepositionerna vilar man med hjälp av bolsters, klossar och filtar. När kroppen känner sig hållen och stöttad, så kan djup avslappning uppstå. Nervsystemet litar på att det helt kan slappna av och då följer en djup avslappning i kroppen och sinnet. I en restorative klass är det vanligt att du faller in i tillstånd precis innan sömn. Det tillstånd där vi verkligen tankar energi och återhämtning. 

Yin/Yang

En lekfull klass som där du får känna på hälften kraft och fokus och hälften att släppa taget och mjukna.Yang/Yin består av dynaminsk Vinyasa Flow till hälften mjuk Yinyoga. Chanting, pranayama och meditation kan förekomma.

 

Öppen Meditation

I öppen meditation får du guidning till olika typer av meditationstekniker. De kan vara aktiva eller passiva. Allt från gående meditation, vipassana, chanting mm. Det är ett utrymme för dig att utforska vilken teknik som fungerar just idag. Du lär dig vad meditation är på djupet och arbetar med skillnad mellan meditation och aktivitet. Av att meditera kommer vi lättare till vår glädje och lust, ett glädjefyllt, avslappnat liv är möjligt. Klassen är öppen för alla. Vil du fördjupa dig i meditation, eller få en bra grund att stå på så rekommenderar vi kursen "Medition mot stress".

 

KURSER
 
Yoga Basic 6 ggr

En ny kurs specielt inriktad på nybörjare. Under 6 tillfällen får du noga introduktion till asanas (yogapositioner), grundläggande anatomi, yogafilosofi, enerhisystemet och en liten del av yogans historia. Efter kursen är du redo att gå på våra öppna klasser. kanske har du börjar gå på våra öppna klasser, men känner att du saknar en redig grund? Då kan den här kursen vara något för dig. Se aktuella startdatum HÄR >

Senioryoga 15 ggr

...eller för dig som är lite yngre. Eller lite äldre. Det är inte så noga. En mjuk yogaklass där vi rör oss i vår egen takt. Långsamma solhälsningar väcker kroppen, mjukar upp lederna och ökar blodgenomströmningen. Du får alternativ på rörelser om något inte passar dig. Enkel balans och fokus övas. Många sittande och liggande positioner för att skona höfter och knän. Avslutas med meditation och vila. Låt detta bli det bästa med att vara ledig på dagarna! Se aktuella startdatum HÄR >

 

Tonårsyoga 15 ggr

Nu, mer än någonsin, behöver tonåringar lära sig att hantera sig själva i en allt snabbare värld, hitta lugnet och andetaget. På mattan får de möjlighet att möta sig själva, precis så fantastiska som de är, utan prestation och krav. Yogans filosofi vävs in i klasserna som innehåller rörelse (asana), meditation, andningsövningar och avslappning. Ett enkelt mellanmål ingår som tex, te, frukt eller nötter. Se aktuella startdatum HÄR >

 

Barnyoga 15 ggr

På ett lekfullt sätt får barnen värdefulla redskap att hantera stress och andra påfrestningar i deras vardag. Vi utforskar närvaro och oss själva genom andning, rörelse och avslappning. Vi erbjuder barnyoga i åldersgruppen 7-9 år. Se aktuella startdatum HÄR >

Gravidyoga 6 ggr

 

Att yoga när man är gravid är positivt för både barnet och mammans välmående. Det motverkar stress, stärker kroppen och förebygger eventuella besvär som kan uppstå i en graviditet.

Yogan för gravida ökar även energin och verkar stärkande på den gravida kroppen och sinnet. 

Varje graviditet är unik och vi anpassar oss efter individen, graviditetens olika stadier men även hur man mår just för stunden. Det är mycket som sker i både kropp och sinne i en graviditet, och där är yogan ett utmärkt verktyg som både är stärkande och lugnande. Andningen har en viktig roll i varje klass, dels för yogan men också som förlossningsförberedande. Varje klass erbjuder stärkande övningar, mjukgörande dynamiska rörelser, andning och djupavslapnning. Vi går igenom olika verktyg hämtade från yogan som stöd i graviditet och försslonsing såsom andningsövningar, avslappnigsövningar, tankens kraft, närvaro och tillit till den egna kroppen. Kursen vänder sig till både de nya inom yoga och för de mer erfarna. Rekomenderas från graviditetsvecka 12. Se aktuella startdatum HÄR >

 

Mamma+baby 6 ggr

Ge dig själv en mysig aktivitet tilsammans med din lilla bebis. Fokus läggs på att öppna upp bröst, då amning och att bära ett barn ofta ger en frammåtroterad axel och krum rugg. Vi gör mjuk yoga för att stärka bäckenbotten, rygg och mage. Din bebis är välkommen att vara med, och utrymme skapas för att stärka kontakten mellan dig och bebisen. Stor plats ges för imporvistation, av förklarliga skäl. Bebisar gör som de vill.

 

Tänk på att ha med överdrag till din vagn, som får stå ute. Tag med en filt till din baby. Microvågsugn finns inte på Little Peace, men det finns möjlighet att koka vatten. Om pappan vill följa med är han naturligtvis välkommen. Se aktuella startdatum HÄR >

 

 

Lokah Samasta Sukhinu Bhavantu

May all beings everywhere be happy and free. May my thoughts, words and

actions somehow contribute to that freedom and happiness for all. 

 

LITTLE PEACE YOGA   FÖRRÅDSGATAN 3   SOLNA   SWEDEN

info@littlepeace.se