sigill svart-2.png

OM YOGA

OCH MEDITATION

Yoga Citta Vritti Nerodha är den tredje versen i den gamla skriften Patanjalis Yoga Sutras. Meningen översätts ungefär "Yoga upphör sinnets växlingar". Vägen till ett stilla sinne kan se ut på olika sätt, eftersom vi människor är olika och behöver olika. Yogasystemet ämnar att ta hand om alla lager av oss själva. Vårt vardagliga liv, genom etiska rekommendationer, den fysiska kroppen genom sk Yoga asanas, vår upplevelse av vårt energisystem genom Pranayama, vår mentala värld genom fokusövningar, för att slutligen, eller bitvis landa i meditation. Yogans filosofi består av olika system och riktningar, men gemensamt är att de fungerar som rekommendationer och här finns inget dogmatiskt. Yogan uppmuntrar till egen kontemplation, och att "väcka" individen från okunskap och ignorans till kärlek och samhörighet med allt annat som lever. Yogan har traditionellt utövats tillsammans med Ayurveda, det indiska tusenåriga läkesystemet som utgår ifrån varje individs helt unika behov. Det betyder att du är välkommen till yogan precis som du är, med just dina förutsättningar. Och eftersom vi är olika erbjuder vi en mängd olika typer av klasser. Vill du fördjupa dig i den andra delarna av yogasystemet så är du välkommen till någon av våra kurser eller workshops. Välkommen. 

_G8A4739.jpg
DSC_8967_edited_edited.jpg
Skärmavbild 2019-03-14 kl. 14.10.10.png

HATHA

FYSISK KLASS & EN BRA START

Hatha är egentligen grunden för all fysisk yoga, sk yoga asanas. Klassen innehåller solhälsning, stående positioner, balans, frammåtfällningar, sittande positioner, bakåtböjningar och rotationer. Positionerna hålls lite längre och du får god tid på dig. Hatha ger en bra grund för dig som är ny för yoga. För dig med erfarenhet finns en god möjlighet att fördjupa din praktik. Hatha följer ingen given serie, utan läraren sätter själv ihop en klass för att passa ett tema. Du blir svettig. Du får muntliga och fysiska assisteringar. Avslutas alltid i Shavasana.

MEDITATION

UTMANAS ATT OBSERVERA DITT SINNE

I den öppna meditationen får du guidning till olika typer av meditationstekniker. De kan vara aktiva eller passiva. Allt från discodans, shaking meditation, gående meditation, vipassana, chanting mm. Det är ett utrymme för dig att utforska vilken teknik som fungerar för dig. Du lär dig vad meditation är på djupet och arbetar med skillnad mellan meditation och aktivitet. Av att meditera kommer vi lättare till vår glädje och lust, ett glädjefyllt, avslappnat liv är möjligt. Klassen är öppen för alla. Vill du fördjupa dig i meditation, eller få en bra grund att stå på så rekommenderar vi kursen "Meditation mot stress".

VINYASA
FYSISK & MENTALT DYNAMISK KLASS 

Rörelserna i Hatha vävs ihop i ett lekfullt och kraftfullt flöde. Du blir svettig, utmanad och bör ha praktiserat Hatha ett tag så du har grundläggande koll på de olika positionerna. Vinyasa betyder att röra sig i takt med andetaget. Ofta med ett tema ur yogafilosofin och till skön musik. Läraren sätter själv ihop en sekvens. Inversioner och balanser förekommer. Du får muntliga och fysiska assisteringar. Avslutas alltid i Shavasana eller i meditation.

 
ASHTANGA
FYSISK & MENTALT DYNAMISK KLASS 

 

Ashtanga Yogan är en dynamisk yogaform som består av olika serier. Klassen börjar med solhälsningar följt av en sekvens med stående, och sittande asanas samt en avslutande sekvens med backbends, inversioner och andning. Centralt är vinyasan mellan varje position, ujjayi andningen och räkningen på sanskrit. Ashtanga passar alla nivåer, det går alltid att modifiera en position. Vi fokuserar på teknik, bygger styrka och mobilitet och lär oss att fördjupa vår andning. 

YINYOGA
BINDVÄV OCH UTMANANDE STILLHET

En vilande, terapeutisk, yogaform som utgår från att lugna nervsystemet och låta kroppen, eller närmare bestämt bindväven, släppa taget i egen takt. Positionerna utförs ofta sittande eller liggande och hålls i flera minuter. Ett meditativt tillstånd infinner sig ofta. Under ett yinpass återhämtar sig kroppen, nervsystemet och sinnet och du lämnar den fokuserad, vitaliserad och återhämtad. 

Kan startas med en pulshöjande skakmeditation. 

YANG/YIN
MUSKLER & BINDVÄV. FOKUS & MEDITATION

För dig som vill ha det bästa av två världar. En lekfull klass där du rör dig mellan två ytterligheter som den kraftfulla, svettiga, fokuserade Vinyasan och den stilla Yinyogan.

Du får använda styrka och fokus och hälften att sedan släppa taget och mjukna i stillhet. Chanting, pranayama och meditation kan förekomma.

RESTORATIVE

DJUP VILA & ÅTERHÄMTNING

 

Restorative yoga bygger på återhämtning och återuppbyggnad. Praktiken består av stillhet, tystnad och vila. Med hjälp av vilande yogapostitioner skapar vi förutsättningar för kroppen, nervsystemet och sinnet att varva ner.

I restorativepositionerna vilar man med hjälp av bolsters, klossar och filtar. När kroppen känner sig hållen och stöttad, så kan avslappning uppstå. Nervsystemet litar på att det helt kan slappna av och då följer en djup avslappning i kroppen och sinnet. I en restorative klass är det vanligt att du faller in i tillstånd precis innan sömn. Det tillstånd där vi verkligen tankar energi och återhämtning.  Kan startas med en pulshöjande skakmeditation.